کد مطلب: 8818
تعداد بازدید: ۵۱۸
بررسی عوامل وموانع سعادت در متون اسلامی
سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲
جمهوری اسلامی ایران
شورای عالی حوزه ی علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه هاي علمیه خواهران
حوزه ی علمیه حضرت رقیه (س)
شهرستان دشتستان
پایان نامه ی سطح دو (کارشناسی)
موضوع:
بررسی عوامل وموانع سعادت در متون اسلامی
استاد راهنما :
سرکار خانم وحیده بوستانی
استاد داور :
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا خدری
پژوهش و نگارش :
زینب کابلی
شهریور
1391
چكيده
سعادت به معني نيك بختي و خوشبختي مي باشد. سعادت بهره برداري صحيح از نيروهاي مختلف مادي و معنوي كه در اختيار انسان است و رسيدن هر شخص با حركت ارادي خود به كمالي كه در خلقت او نهاده شده است . خواسته هاي انساي را نه تنها بايد در ماديات جستجو كرد بلكه بايد معنويات او را نيز در نظر بگيريم و بدانيم كه انسان علاوه بر دنياي مادي به دنياي ديگري فراسوي آن نياز دارد و نه تنها بايد به سعادت همين دنيا فكر كند بلكه بايد اصل را كه سعادت دنياي ديگر است را در نظر داشته باشيم . پس دانسته مي شود كه انسان علاوه بر جسم مادي كه تن و بدن است داراي بُعدي ديگر كه همان روح (جان و روان) مي باشد و هر كدام از اين بُعد ها خود نيازمند به لذات مخصوصي مي باشد . پايه ي اصلي سعادت، اراده و خواست خود انسان است ، اوست كه ميتواند وسايل لازم براي ساختن خويش و حتي جامعه اش را فراهم سازد . ما نبايد فراموش كنيم كه سعادت در معنويات است كه ما را به معرفت خداي تعالي مي رساند . مؤلفههاي سعادت مي تواند گوناگون باشد و نبود يكي از آنها مي تواند به سعادت انسان آسيب وارد كند و تا به مهم بودنش پي نبرده ايم نمي توانيم احساس نياز بودنش را درك كنيم . پس فقط فكر سعادت نمي تواند موجب رسيدن به آن شود بلكه بايد عوامل، نقش ها و نعمت ها كه عبارتند از فطرت ، طبيعت ، والدين ، عقل و وحي ، نماز و غيره به كار گرفته شوند تا انسان به اين امر مهم نائل گردد . شايد هميشه عواملي باشد كه ما را در رسيدن به سعادت ياري رسانند ولي هم رديف با اين عوامل ، موانعي نيز هستند كه دست به دست هم مي دهند تا انسان را كه براي اين امر مهم حركت شكست داده و خلاف آن را براي او پيش آورند كه مي توان ظلم ، سستي ما ، بي ديني را از اين موانع دانست ، پس تنها حركت كافي نمي باشد بلكه بايد حركت توأم با علم و ادراك باشد تا راه رسيدن به اين امر مهم را هموار سازد .
کلید واژه:سعادت، عقل، انسان، ایمان
ج
|