کد مطلب: 8671 تعداد بازدید: ۴۲۹

بررسی مفهوم «حکمت»از منظر آیات

یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲
محقق:مريم كره بندي
 
چكيده :
اين تحقيق در صدد آن است كه به بررسي «حكمت در قرآن» بپردازد تا بتواند دريچه اي از علم را براي خود بگشايد. به خصوص در اين دوران كه دوران آخرالزمان آدمي حق داردكه از راز و رمز نهفته‌ي جهان آگاه شود. ما نيز به سهم خود با در اختيار داشتن اين معيار به عرصه‌ي حكمت درقرآن پاگذاشتيم چون سنگرهاي علم و درهاي دانش و معرفت و تمام خوبي‌ها و خيرها دريچه‌ی‌شان با حكمت باز مي‌شوند پس يك مؤمن نخست از معيارهاي سليم استنباط شده از حجت الهي برخوردار گرديده و با اين وسيله پس از كاويدن لايه‌هاي تباه و الحادي اين انديشه هاي باطل جز از طريق حكمت ميسر نخواهد شد. با توجه به سخنان قرآن حكمت را به معناي غايت و هدف داشتن جهان هستي شمرديم و به اقسام حكمت يكي حكمت عملي و دیگری حكمت نظري پرداختيم ابعاد حكمت تمام خيرها و فضايل را در بر مي‌گيرد علي الخصوص اخلاق، تدبير منزل و تدبير امور جامعه «سياست مدن» مي پردازد مقصود از حكمت، حكمت متعالی و اسلاميت که در منظر آيات منشاء و مبدأ سعادت‌ها و رئيس تمام حسنات كسب حكمت حقه الهي ست تفسير حكمت در قرآن به چهارگونه می‌خوانند اگر در اين چهار گونه فكر و انديشه كنيم، همگي را حول محور «علم» مي‌يابيم يعني همه اينها به علم مي‌رسد. اگر در همه موارد به كار بستن لفظ حكمت دقت كنيم، آن را بيرون علم به حقايق اشياء به عمل به طبق آن نمي يابيم اين رشد معرفت حقيقي را به خداوند ربط مي دهد و حكمت حقيقي معرفت به خداوند متعال و همه موجودات است و معرفت به سعادت و شقاوت انسان در دنيا و آخرت مي دانند. گمشده انسان همه جا و هميشه و در هر زمان با اوست ولي حجاب‌ها، رخصت رويت نمي دهد. انسان گرفتار در چنگال طبيعت، مانع عبور او در كوه حقيقت است.گمشده نزد خود ماست بايد بکوشيم با اسلحه‌ي حكمت حجاب ها را كنار زده و نبايد يادمان برود كه شيطان در كمين است.
كليد واژه :  
 
 
حكيم، ملاصدرا، حكمت، حكمت عملي، حكمت متعاليه، اولياءالله، خدا