کد مطلب: 8661 تعداد بازدید: ۳۴۵

روشهای تبلیغی در قرآن

یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲
محقق:سیده کبری علیپور
 
چکیده:
تبلیغ موثر تبلیغی است که برپایه چهار رکن استوار باشد اولین واساسی ترین رکن محتواست قرآن کریم به عنوان معجزه منحصر به فرد پیامبر گرامی اسلام از محتوای  عمیق وسرشار از جاذبه های معنوی برخورداراست چنان که رسالت خود را هدایت بشریت از تاریکی به سوی نور می خواند آن جا که می فرماید:ابراهیم/1
آن چه موجب استواری این معارف عمیق در طول سال های متمادی  بین آحاد شده است اهتمام وتوجه قرآن به عنصر زمان است.
رکن دوم  تبلیغ شخص مبلغ است رسول خاتم (ص)به عنوان نیکوترین وخوش خلق ترین انسان عالم با صفاتی  چون خشیت،مهربانی ودلسوزی وتواضع و آگاهی قاطعیت واخلاص ،توکل و شرح صدر وتمامی صفات حسنه انسانی بهترین پیام آور وحی بوده است.
«مخاطب»نیز به عنوان رکن  سوم  تبلیغ کار امد  نقش اساسی  در فرآیند تبلیغ دارد .اذا قرآن مبین مخاطب شناسی را در تک تک آیات  خود مورد اهنمام قرار داده و در آیه 62 سوره مبارکه مومنون به در نظر گرفتن  ظرفیت ها و قابلیت های افراد اشاره می فرماید«ولا نکلف نفسا الا وسعها»آخرین رکن در تبلیغ  موفق  همان شیوه ها  وابزارهایی است که به وسیله آن پیام به مخاطب  انتقال داده می شود قرآن کریم برای رساندن کلام حق خود به جهانیان گاهی از تمثیل وگاهی از شیوه تشویق وتهدید استفاده می کند گاهی آن را به عبرت گرفتن از گذشتگان دعوت می کند و گاهی فطرت آن ها را مورد سوال قرار می دهد در جایی به مقایسه  حق وباطل می پردازد و در جای دیگر نعمت هایی که خداوند به انسان‌ها ارزانی داشته را بر می شمرد  یا به معرفی الگو پرداخته یا فلسفه و نتیجه کار را بیان می‌کند در برخی آیات با تحریک  عواطف  مخاطب و در برخی  دیگر با تضعیف باطل مخاطب راه به حقیقت دعوت می کند.
از دیگر شیوه‌های تبلیغی  این کتاب آسمانی  می توان  القاع غیر مستقیم معارف،دعوت به مشترکات بین مبلغ و مخاطب و آموزش عملی ،تاکید و تبلیغ  گام به گام  وحکمت وموعظه و جدال را نام برد.