کد مطلب: 8660
تعداد بازدید: ۵۰۶
بررسی دلایل حقانیت حضرت فاطمه(س) برفدک
یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲
محقق:صدیقه محمودی
چکیده
برای درک بهتر این موضوع، مطالب را به این صورت می توان ترتیب داد:
فدک بدون جنگ و خونریزی در اختیار رسول خدا (ص) قرار گرفته است. طبق سوره مبارکه حشر آیه ی (7-8)، اموالی که بدون جنگ و خونریزی گرفته شود مانند سایر غنائم میان مجاهدان تقسیم نمی شود بلکه مختص شخص رسول الله (ص) است و ایشان هر طور صلاح بداند، آن را به کار می گیرد. پس از آن رسول خدا (ص)، آن را در اختیار داشت تا اینکه از طرف خداوند وحی آمد که: ( فَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ)، یعنی حق خویشان و در راه ماندگان و مستمندان را بده و رسول خدا (ص) طبق این وحی فدک را به حضرت فاطمه (س) بخشید.
اما تا زمان رسول خدا (ص) این حق در اختیار حضرت فاطمه (س) و درآمد آن در بین فقرا تقسیم می شد ولی بعد از رسول خدا (ص) بنابر دلائل سیاسی و اثبات و تثبیت خلافت و رهبری، ابوبکر (خلیفه اول) قبل از اینکه او و حضرت فاطمه (س) در محکمه ای حاضر شوند و قضاوتی صورت بگیرد فدک را از تصرف حضرت زهرا (س) خارج ساخت و خود بر آن مستولی شد.
حضرت علی(ع) و فاطمه (س)، به این عمل اعتراض کرده و حق خود را خواستار شدند اما خلیفه از آنان برای اثبات این مدعی، دلیل و بنیه خواستند و آنگاه حضرت زهرا (س) ام ایمن و حضرت علی (ع) را معرفی کردند که آنها با توجه به اینکه شهادت یک زن و یک مرد کافی نیست قبول نکردند.
پس از آن با توجه به اینکه این غصب پی آمدی بسیار اختلاف انگیز را در بین مردم داشت، حضرت زهرا (س) تصمیم گرفتند در یک دادگاهی دیگر با سخنرانی پرشور و محکم خود دستگاه خلافت را رسوا و مردم را از ستم ها و ظلم و بی عدالتی آنها آگاه کند و تا قیامت دوست و دشمن خداوند و اهل بیت (ع) شناخته شود و با دلائل قرآنی محکم و استوار به ادعای دروغین خلیفه پاسخی منطقی داد که حتی حضرت (س) در لحظه مرگ هم با جواب محکم خود آنها را محکوم کرد.
اما پس از حضرت زهرا (س)، فدک در اختیار خلفا بود تا زمان حضرت علی (ع) که به روال قانونی خود برگشت اما پس از حضرت علی (ع) همچنان در اختیار خلفای جور بود و اگر هم می خواستند به فرزندان حضرت زهرا (س) آن را برگردانند یکی می داد و دیگری پس می گرفت و در زمان ائمه هم هیچ کدام به گرفتن آن اصراری نکردند بنا بر سفارش پیامبر (ص) که فرمودند: ما اهل بیت چیزی که از ما به زور و ظلم گرفته شود باز پس نمی گیریم. ولی این پرونده تا قیامت باز است و حضرت در دادگاه عدل الهی از غاصبان شکایت می کند.