کد مطلب: 8640 تعداد بازدید: ۸۳۶

بـررسی روش‌هاي تبليغي انبيا در قرآن

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲
محقق:خديجه جمالي
 
 
چكيده
 
موضوع این تحقیق بیان شیوه های تبلیغی انبیا می باشد که با توجه به بیان بسیاری از شیوه ها در قرآن کریم تصمیم برآن شد که محور کار تحقیق خود قرآن باشد . اهمیت تبلیغات در دنیای کنونی  و تاثیر آن بر جوامع بشری از گذشته تا به حال ما را به بررسی    شیوه های تبلیغی انبیاء وادار نمود . چرا که یک مکتب و ایدئولوژی که ارتباط درست و    سازنده ای به افراد خود نداشته باشد و نتواند برنامه ها و اهداف خود را درست به آنان ابلاغ کند و آنها را با خود همراه سازد ، به مرور زمان در برابر امواج تهاجمی فرهنگ های بیگانه از بین خواهد رفت .
با توجه به تبلیغات جهان امروز و سوء استفاده هایی که از کارکردهای مختلف تبلیغات در عرضه های سیاسی ، نظامی و اقتصادی و . . . صورت می گیرد شناخت شیوه های تبلیغاتی انبیاء  می تواند عامل موثری در راه معرفی و عرضه ی اندیشه های رهایی بخش دینی باشد .
توجه به گفتار حضرت امام (ره) اهمیت مسئله تبلیغات را به خوبی مشخص می سازد که فرمودند سلاح تبلیغات برنده تر از کاربرد سلاح در میدانهای جنگ است . و در جایی دیگر می فرماید در دنیا در راس همه امور قرار گرفته است و دنیا بر دوش تبلیغات است .
تلاش در این مسیر ، باعث شد تحقیقی یا 4 فصل نوشته شود که در کلیات آن پس از بیان مقدمه ، به اهمیت تبلیغات اشاره ای شود ، به دنبال آن به بیان مسئله، ضرورت و اهمیت تبلیغات ، بیان پیشینه تحقیق و کلید وازه پرداخته شود . پس سوالاتی اصلی و فرعی
سرفصل ها و عناوین ، روش تحقیق و موانع و مشکلات طرح گردد . در فصل دوم به پاره ای از شیوه های تبلیغ انبیای اولی العزم پرداخته شود و در فصل سوم شیوه های تبلیغی انبیای تشریعی بیان گردد . در این دو فصل مشاهده می شود که انبیای بزرگوار هر کدام با توجه به مقتضیات زمانه و شرایط حال مخاطبین خود چگونه مطابق با زمان ، به ارائه معجزه اقدام می کردند و از روش هایی چون انذار ، تبشیر ، موعظه ، مقابله با جنگ روانی ، روش همراهی ، ارائه راه حل ، آوردن دلیل و برهان ، نقل قصص ، یادآوری نعمت ، بیان معروف قبل از منکر ، جدال و . . .  استفاده می کردند .
در فصل چهارم نیز به چند شیوه از شیوه های تبلیغی در جهان  بر هیاهیوی امرزوی اشاره شده است . شیوه های چون جنگ روانی ، تکرار ، استفاده از ستاره های سینمایی  و ورزشی و تظاهر به آزادمنشی و . . .  تا با مقایسه ای که میان شیوه های تبلیغی انبیا و جهان امروز صورت می گیرد ، برتری  و زیباییکار در شیوه های انبیا  مشخص گردد . برتری محور بودن حکمت به عنوان اساس کار نه هوی و هوس ، توجه به همه جوانب بجای یک سویه نگری ، تعهد به اخلاق و . .. .  که در کار انبیای الهی قابل درک است .
و اینک در عصر جدید بر مبلغان دیانت است تا با شناسایی دقیق شیوه های به کار رفته توسط انبیاء و بررسی شیوه های تبلیغات امروزی و توجه به معایب و محاسن آنها با تلفیقی از دو شیوه و بکار گرفتن ابزارها و امکانات  امروزی در کار تبلیغی خود ، بهترین و تاثیر گذارترین کار تبلیغی را ارائه دهند .
کلید واژه : تبلیغ ، انبیاء معجزه ، منکر ، معروف، . . .