کد مطلب: 8618
تعداد بازدید: ۱۲۴۲
بررسی مفهوم دنیا گرایی از منظر آیات و روایات
چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲
بررسی مفهوم دنیا گرایی از منظر آیات و روایات
محقق:نفیسه متقی
چکیده
دنیا گرایی یک نوع بیماری اخلاقی است که آیات و روایات زیادی در مزمت این رذیله ی شوم در آموزه های دینی ما وارد شده است، چرا که گروهی هستند که زندگی آخرت را فروخته و دنیایی پست و بی ارزش را اختیارمی کنند.دراین مجموعه به بررسی اقسام دنیا ودنیا گرایی و پیامدهای آن پرداخته شده،چرا که دنیا گرایی یکی از شنیع ترین صفات و بدترین اعمال و نکوهیده ترین خصلت های انسان است و عذاب اخروی را در پیش خواهد داشت. عواملی که سبب شد به پژوهش در رابطه با این موضوع بپردازیم عواقب شوم این رذیله بود که اگر خدایی نا کرده در وجودمان رخنه کند ،تمام اعمالمان را طی یک سال عمر زندگی تباه و نابود و در قیامت همنشین با جهنمیان و کافران می شویم .و روشی هم که ما بر اساس آن این پژوهش را گرد آوری کرده ایم براساس ماهیت پژوهش توصیفی تحلیلی محتواست . همچنین ما در این پژوهش به نتایجی دست یافته ایم که این نتایج در واقع همان پاسخ به سوالات پژوهش است که به شرح زیر است:
این پژوهش شامل سه فصل است.فصل اول کلیات پژوهش می باشد که شامل سه بخش می باشد.بخش اول که معرفی پژوهش است که شامل بیان مسئله ،اهمیت و ضرورت پژوهش ،اهداف پژوهش و سوالات پژوهش .بخش دوم:ادبیات پژوهش که شامل مبانی نظری پژوهش و پیشینه پژوهش و بخش سوم،روش پژوهش و گرد آوری اطلاعات است. فصل دوم تجزیه و تحلیل سئوالات پژوهش است .بخش اول آن تجزیه و تحلیل سوال اول است . سوال اول دیدگاه قرآن نسبت به مفهوم دنیا گرایی را مورد بررسی قرار می دهد که از دیدگاه قرآن دنیا یک نوع بازی وسرگرمی است که دوامی ندارد و بعد از اندک زمانی به پایان می رسد.و همچنین دنیا گرایی صفتی است که می تواند آدمی را بدون این که خود آگاه باشد تا چنان مرحله ای پیش ببرد که سبب محروم شدن او از ورود به بهشت الهی شود.بخش دوم تجزیه و تحلیل سؤال دوم است که دیدگاه روایات را نسبت به مفهوم دنیا گرایی مورد بررسی قرار می دهد . از دیدگاه روایات دنیا چنان کوچک و پست است که اگر
شخصی بیشترین عمر را کند نصیب او از بهره های دنیا این است که گویی فقط
انگشت سبابه اش را در آب دریا فرو برده ،چقدر از آب دریا نصیبش شده است.بخش سوم اقسام دنیا و تفاوت نظام دنیا و آخرت را از دیدگاه آیات و روایات مورد بررسی قرار می دهد که دنیا از دیدگاه آیات و روایات دو قسمت ذکر شده که بدترین و ملعون ترین آنها ، دنیای مذموم است که هیچ بهره اخروی ندارد و انسان را از خدا دور می کند و بهترین آنها ف دنیای مطلوب است که علاوه بر اینکه بهره اخروی دارد انسان را به خدا نزدیک می کند و همچنین مهمترین تفاوتی که دنیا نسبت به آخرت دارد ،ناپایدار بودن و فنا پذیری آن است . بخش چهارم صفات و سرنوشت دنیا گرایان را از دیدگاه آیات و روایات مورد بررسی قرار می دهد که مهمترین این صفات اینست که افراد دنیا گرا همیشه به دنبال جمع کردن مال و اموال هستند و دیگر اینکه افرادی بخیل وخود رأی هستند که هرگز انفاق نمی کنند و همه چیز را با امور مادی و دنیوی مقایسه می کنند و سرنوشت آنها خواری وذلت در این دنیا و تنگی قبر و تاریک بودن برزخ و همنشینی با جهنمیان در عقبی را به همراه دارد .بخش پنجم هم تجزیه و تحلیل سئوال پنجم است که پیامدهای دنیا گرایی و درمان علمی و عملی دنیا گرایی را از دیدگاه آیات و روایات مورد بررسی قرار می دهدد که مهمترین آنها حب دنیا است که اگر صورت قلب انسان گردد در وقت مردن جدایی از آنها برایش سخت می شود و همین حب باعث محروم شدن او از ورود به بهشت الهی می شود و همچنین در درمان علمی دنیا گرایی فرد دنیا پرست اگر تفکر کند این حقیقت را در می یابد که چه کسانی که قارون وار زندگی کردند ،و چه کسانی که علی وار زندگی کردند چیزی جز یک کفن ساده با خود نتوانستند ببرند و درمان عملی آن هم به این نحو است که شخص دنیا پرست دائم در حال یاد خدا و مرگ و قیامت باشد وبه عاقبت کار دنیا پرستان بنگرد و انفاق کند و به شکر گزاری خداوند بپردازد .فصل سوم هم که نتایج پژوهش است که در آن به بیان نتایج سئوالات پژوهش پراداخته ایم و بعد ازآن به بیان محدودیت های پژوهش پرداخته و درآخر به پیشنهاد های خود نیز در رابطه با این پژوهش اشاره کرده ایم.
دنیا گرایی یک نوع بیماری اخلاقی است که آیات و روایات زیادی در مزمت این رذیله ی شوم در آموزه های دینی ما وارد شده است، چرا که گروهی هستند که زندگی آخرت را فروخته و دنیایی پست و بی ارزش را اختیارمی کنند.دراین مجموعه به بررسی اقسام دنیا ودنیا گرایی و پیامدهای آن پرداخته شده،چرا که دنیا گرایی یکی از شنیع ترین صفات و بدترین اعمال و نکوهیده ترین خصلت های انسان است و عذاب اخروی را در پیش خواهد داشت. عواملی که سبب شد به پژوهش در رابطه با این موضوع بپردازیم عواقب شوم این رذیله بود که اگر خدایی نا کرده در وجودمان رخنه کند ،تمام اعمالمان را طی یک سال عمر زندگی تباه و نابود و در قیامت همنشین با جهنمیان و کافران می شویم .و روشی هم که ما بر اساس آن این پژوهش را گرد آوری کرده ایم براساس ماهیت پژوهش توصیفی تحلیلی محتواست . همچنین ما در این پژوهش به نتایجی دست یافته ایم که این نتایج در واقع همان پاسخ به سوالات پژوهش است که به شرح زیر است:
این پژوهش شامل سه فصل است.فصل اول کلیات پژوهش می باشد که شامل سه بخش می باشد.بخش اول که معرفی پژوهش است که شامل بیان مسئله ،اهمیت و ضرورت پژوهش ،اهداف پژوهش و سوالات پژوهش .بخش دوم:ادبیات پژوهش که شامل مبانی نظری پژوهش و پیشینه پژوهش و بخش سوم،روش پژوهش و گرد آوری اطلاعات است. فصل دوم تجزیه و تحلیل سئوالات پژوهش است .بخش اول آن تجزیه و تحلیل سوال اول است . سوال اول دیدگاه قرآن نسبت به مفهوم دنیا گرایی را مورد بررسی قرار می دهد که از دیدگاه قرآن دنیا یک نوع بازی وسرگرمی است که دوامی ندارد و بعد از اندک زمانی به پایان می رسد.و همچنین دنیا گرایی صفتی است که می تواند آدمی را بدون این که خود آگاه باشد تا چنان مرحله ای پیش ببرد که سبب محروم شدن او از ورود به بهشت الهی شود.بخش دوم تجزیه و تحلیل سؤال دوم است که دیدگاه روایات را نسبت به مفهوم دنیا گرایی مورد بررسی قرار می دهد . از دیدگاه روایات دنیا چنان کوچک و پست است که اگر
شخصی بیشترین عمر را کند نصیب او از بهره های دنیا این است که گویی فقط
انگشت سبابه اش را در آب دریا فرو برده ،چقدر از آب دریا نصیبش شده است.بخش سوم اقسام دنیا و تفاوت نظام دنیا و آخرت را از دیدگاه آیات و روایات مورد بررسی قرار می دهد که دنیا از دیدگاه آیات و روایات دو قسمت ذکر شده که بدترین و ملعون ترین آنها ، دنیای مذموم است که هیچ بهره اخروی ندارد و انسان را از خدا دور می کند و بهترین آنها ف دنیای مطلوب است که علاوه بر اینکه بهره اخروی دارد انسان را به خدا نزدیک می کند و همچنین مهمترین تفاوتی که دنیا نسبت به آخرت دارد ،ناپایدار بودن و فنا پذیری آن است . بخش چهارم صفات و سرنوشت دنیا گرایان را از دیدگاه آیات و روایات مورد بررسی قرار می دهد که مهمترین این صفات اینست که افراد دنیا گرا همیشه به دنبال جمع کردن مال و اموال هستند و دیگر اینکه افرادی بخیل وخود رأی هستند که هرگز انفاق نمی کنند و همه چیز را با امور مادی و دنیوی مقایسه می کنند و سرنوشت آنها خواری وذلت در این دنیا و تنگی قبر و تاریک بودن برزخ و همنشینی با جهنمیان در عقبی را به همراه دارد .بخش پنجم هم تجزیه و تحلیل سئوال پنجم است که پیامدهای دنیا گرایی و درمان علمی و عملی دنیا گرایی را از دیدگاه آیات و روایات مورد بررسی قرار می دهدد که مهمترین آنها حب دنیا است که اگر صورت قلب انسان گردد در وقت مردن جدایی از آنها برایش سخت می شود و همین حب باعث محروم شدن او از ورود به بهشت الهی می شود و همچنین در درمان علمی دنیا گرایی فرد دنیا پرست اگر تفکر کند این حقیقت را در می یابد که چه کسانی که قارون وار زندگی کردند ،و چه کسانی که علی وار زندگی کردند چیزی جز یک کفن ساده با خود نتوانستند ببرند و درمان عملی آن هم به این نحو است که شخص دنیا پرست دائم در حال یاد خدا و مرگ و قیامت باشد وبه عاقبت کار دنیا پرستان بنگرد و انفاق کند و به شکر گزاری خداوند بپردازد .فصل سوم هم که نتایج پژوهش است که در آن به بیان نتایج سئوالات پژوهش پراداخته ایم و بعد ازآن به بیان محدودیت های پژوهش پرداخته و درآخر به پیشنهاد های خود نیز در رابطه با این پژوهش اشاره کرده ایم.